Pažeidžiamų asmenų apsaugos gairės

kaip užtikrinti mūsų svečiams saugią gyvenamąją aplinką

Visoje savo veikloje vadovaujamės Lietuvos Vyskupų Konferencijos gairėmis, kurias galite rasti čia: https://lvk.lcn.lt/archyvas/nag/new449/

1. Įvadas

Šis protokolas yra Tiberiados brolių Lietuvoje gyvenimo ir misijos dalis, kad galėtume pasiūlyti saugią gyvenamąją aplinką visiems žmonėms, kuriuos priimame. Šiuo požiūriu protokolas pirmiausia skirtas broliams, priklausantiems Baltriškių namams, taip pat mūsų pakeleiviams broliams ir seserims bei visiems, kurie padeda vykdyti mūsų misiją (vadovams, virtuvės komandoms ir kt.).

„Viskas gimė iš priėmimo ir toliau gimsta iš priėmimo, kaip ir Jėzus atėjo tarp mūsų per Marijos priėmimą. Mūsų priėmimo kokybė bus ir mūsų Kristaus priėmimo barometras“ (Jėzus, mūsų įkūrėjas, p. 37[1]). Priėmimas ir misija yra svarbi mūsų gyvenimo dalis, o „mūsų priėmimo kokybės“ tikrinimas reikalauja, kad prisiimtume dalį atsakomybės, jog visi būtų priimami visapusiškai gerbiant jų orumą. Svarbiausia, kaip išklausome ir priimame tuos, kurie pas mus ateina.

Šis protokolas taip pat yra platesnės Bažnyčios ir pilietinės visuomenės, kurioje veikiame, sistemos dalis. Šiuo tikslu bendruomenė taip pat prisijungia prie Belgijos vyskupų ir aukštesniųjų vyresniųjų Bažnyčios bendradarbių elgesio kodekso[2], nes yra vieša tikinčiųjų asociacija, priklausoma ne tik nuo Namūro vyskupo, bet ir nuo Lietuvos vyskupų konferencijos gairių[3] bei jose nustatytų taisyklių. Elgesio kodeksas ir Gairės įteikiamos kiekvienam bendruomenės nariui, kad šie dokumentai būtų žinomi.

2. Keletas pagrindinių dalykų: apie ką kalbame, kai kalbame apie piktnaudžiavimą?

Piktnaudžiavimas apima daugybę skirtingų tikrovių. Nė vienai iš jų nėra vietos tame, ką norime pasiūlyti žmonėms, kuriuos priimame ir su kuriais susitinkame.

  • „Seksualinis smurtas - tai įvairūs gestai ar veiksmai, su kuriais viena iš šalių visiškai nesutinka.

  • Apie dvasinę prievartą kalbame tada, kai yra užgniaužiama laisvė tikėti ir veikti savarankiškai. Prievartautojas naudojasi pasitikėjimo santykiais, kad patenkintų savo troškimus.

  • Emocinė prievarta – tai psichologiškai destruktyvus elgesys iš asmens, užimančio valdžią, autoritetą ar pasitikėjimą, pusės. Tai nuolatinis kėsinimasis į asmens savigarbą, kuris gali pasireikšti nepriežiūra, nuolatine kritika, palyginimais ar net meilės neparodymu arba panieka. Smurtautojai negerbia kito asmens psichologinio, emocinio, dvasinio ar fizinio vientisumo“[4].

Šiuos piktnaudžiavimus ir nusižengimus (kai kurie iš jų yra nusikaltimai ir nusižengimai, už kuriuos baudžiama pagal civilinę ir kanonų teisę) skatina asimetriški santykiai tarp žmonių, ypač priklausomybės ir galios santykiai.

Tokių galimų piktnaudžiavimų akivaizdoje reikia „skatinti kultūrą, galinčią užtikrinti, kad tokios situacijos nepasikartotų, bet ir kad jos nerastų palankios dirvos pasislėpti ir tęstis“ (Popiežius Pranciškus, „Laiškas Dievo tautai“, 2018 m. rugpjūčio 20 d.). Siekiant skatinti šią kultūrą, reikia kurti tokią kalbėjimo kultūrą, kurioje asmuo, patyręs ar pastebėjęs ką nors trikdančio arba tapęs smurto ir priekabiavimo auka, galėtų rasti vietą, kur tai išreikšti ir būti išgirstas. „Piktnaudžiavimo rizikai įveikti reikia budrumo kultūros, kuri atskleistų ir skaidriai spręstų nepriimtiną naudojimąsi galia ir transgresyvų seksualinį elgesį[5].“

2023 m. kovo 25 d. motu proprio Vos estis lux mundi, įsigaliojusiu 2023 m. balandžio 30 d., popiežius Pranciškus paskelbė dekretą, kad „išskyrus atvejus, kai informaciją sužino dvasininkas, vykdydamas tarnystę vidaus forume, kai dvasininkas arba Pašvęstojo gyvenimo instituto ar Apaštališkojo gyvenimo draugijos narys turi informacijos arba turi pagrindo manyti, kad buvo įvykdyta viena iš straipsnyje nurodytų veikų, jis privalo nedelsdamas apie tai pranešti vietos, kurioje įvyko veika, ordinarui arba kitam ordinarui[6].“

Lietuvos vyskupų konferencija nurodo „10.1.1 užtikrinti, kad bet kuri Bažnyčios sielovadinė veikla būtų patikima, nekeltų grėsmės nepilnamečiams bei pažeidžiamiems suaugusiems ir leistų tinkamai užtikrinti saugią aplinką;[7].“ Ir „jei gaunama bent tikėtina žinia apie tai, kad bet kuris Bažnyčioje tarnaujantis asmuo seksualiai išnaudojo nepilnametį ar pažeidžiamą suaugusįjį, vietos ordinaras nedelsdamas informuoja apie tai valstybės institucijas ir lygiagrečiai pradeda savo kanoninį tyrimą[8].“

Belgijos vyskupai ir vyresnieji nurodo: „Kadangi seksualinis išnaudojimas yra nusikaltimas, civiliniai teisėjai turi kuo greičiau atlikti savo darbą. Todėl primygtinai reikalaujame, kad apie seksualinę prievartą būtų nedelsiant pranešama policijai ar teismams. Nesvarbu, ar įtariamas prievartautojas yra kunigas, diakonas, vienuolis, pasaulietis, savanoris, aukos šeimos narys ar nežinomas asmuo, pagrindinis pranešimo policijai ar teismams tikslas – užkirsti kelią tolesnėms nelaimėms[9].“

3. Kaip to išvengti?

Atsižvelgiant į bendruomenės pastoracinę veiklą, prevencija vykdoma trimis lygmenimis: Tiberiada yra priėmimo vieta; vieta, kur rengiamos stovyklos; kur žmonės prašo būti išklausyti ir palydėti. Šios taisyklės taikomos visai mūsų veiklai (Baltriškėse ir kitur).

Kelios pagrindinės taisyklės [10]

  • Su vaikais ir jaunuoliais elgtis pagarbiai, išklausyti juos, įtraukti (negauti jų sutikimo apgaulės būdu);

  • pateikti jiems pavyzdį ir palaikymą, kuris nebūtų nei savininkiškas, nei globėjiškas;

  • skatinti skaidrų ir korektišką elgesį (pvz., mūsų apranga, temos, kuriomis diskutuojame, ir t. t.);

  • puoselėti atvirumo kultūrą, leidžiančią jiems išsakyti savo klausimus ir problemas;

  • supažindinti juos su tuo, kas yra priimtina, o kas – ne, tiek santykiuose su kitais vaikais ir jaunuoliais, tiek bendraujant su suaugusiaisiais;

  • žinoti, kad tam tikrą iš pirmo žvilgsnio nekenksmingą elgesį (pvz., vaiko, jaunuolio ar pažeidžiamo suaugusiojo apkabinimą) atitinkamas jaunuolis, vaikas ar asmuo arba trečiosios šalys gali suprasti skirtingai;

  • vengti situacijų, kai asmuo, užsiimantis veikla su vaikais ar jaunuoliais, izoliuojasi arba imasi veiklos, kurios negali stebėti tretieji asmenys (pasirinkti išklausymo vietas prieinamose ir matomose vietose);

  • organizuoti pastoracinę veiklą su vaikais ir jaunuoliais tinkamoje aplinkoje ir tinkamu laiku. Neorganizuoti veiklos su jais tokiu metu ar tokiose vietose, kurios gali sukelti sumaištį ar nepasitikėjimą (pvz., privačioje erdvėje);

  • vengti situacijų, kai esate izoliuotas su vaikais ar jaunuoliais, arba veiklos be liudininkų. Pavyzdžiui, vengti važiuoti vieni su nepilnamečiu automobilyje be kito suaugusiojo. Tėvai arba globėjai turi duoti leidimą nepilnamečiams keliauti automobiliu;

  • vengti smurto, seksualinių užuominų, provokuojančių gestų ar vaizdų, galinčių įžeisti vaikų ar jaunuolių žmogiškąjį orumą;

  • neremti tam tikrų vaikų ar jaunuolių dovanomis, pinigais, dėmesiu ar meile už bendruomenės nuostatų ribų.

Prevencija

 Turime suteikti svečiams kuo daugiau erdvės pasireikšti. Todėl kiekvienoje registratūroje bus skelbiama tokia žinutė:

„Saugiam priėmimui, kad jaustumėtės laisvai:

Norime, kad Tiberiada būtų vieta, kurioje kiekvienas jaučiasi gerbiamas. Jei kada nors dėl ko nors pasijusite nepatogiai, jei nesijausite gerbiami, nedvejodami apie tai pasikalbėkite su grupei vadovaujančiu broliu, kitu broliu ar bet kuriuo suaugusiuoju, kuriuo pasitikite“.

Formacija: dalykai, kurių reikia nepamiršti prieš stovyklas

Keletas klausimų gali padėti mums atskleisti problemines situacijas ir padėti nepamiršti organizuojamos veiklos:

  • „Ar pastebėjau atvejų, kai kai vadovas arba brolis per daug suartėja su jaunuoliu?

  • Ar pastebėjau situaciją, kai kyla netinkamo fizinio elgesio rizika?

  • Ar pastebėjau situaciją, kai kyla netinkamo psichologinio elgesio rizika?

  • Ar pastebėjau situaciją, kai gali kilti netinkamo seksualinio elgesio rizika?

  • Ar turiu kokių nors įtarimų dėl netinkamo elgesio?

  • Ar aš pats esu patyręs polinkį į kurią nors iš minėtų elgesio formų?“ [11]

Vykdydamas mūsų organizuojamą veiklą (ypač vasaros stovyklas), atsakingas brolis pasirūpins apmokyti vadovus, kurie atvyks mums padėti. Jis primygtinai reikalaus išlaikyti pusiausvyrą tarp artumo ir atstumo, tinkamo savo autoriteto naudojimo būdo ir pagarbos laisvei.

_____________________________________

[1]     Tai pagrindinės brolio Morkaus užrašytos Tiberiados bendruomenės intuicijos.

[2]     https://www.kerknet.be/sites/default/files/19%2006%2026%20Code%20de%20conduite%20-%20contenu.pdf, [Code de conduite].

[3]     Gairės, reglamentuojančios Katalikų Bažnyčios dvasininkų, pašvęstojo gyvenimo institutų ar apaštališkojo gyvenimo draugijų narių ir kitų Bažnyčioje tarnaujančių asmenų elgesį su nepilnamečiais ir pažeidžiamais suaugusiais. Žiūr. https://lvk.lcn.lt/archyvas/nag/new449/

[4]     Plg. https://www.taize.fr/fr_article37181.html

[5]     Code de conduite, p. 9.

[6]     Cf. https://eis.katalikai.lt/vb/popieziai/pranciskus/motu-proprio/2023-03-25_vos-estis-lux-mundi

[7]     Gairės, 10.1.1.

[8]     Gairės, 13.2.1.15.

[9]     Code de conduite, p. 13.

[10]   Code de conduite, p. 13-14.

[11]   Code de conduite, p. 15.